31 de juliol 2024

L’incompliment de la quota del 25% de música en català a les ràdios ha provocat que músics, autors i segells deixin d’ingressar 200 milions d’euros segons l'Anuari de la Música coeditat per ARC i Enderrock

Tot i la major producció mainstream en català dels darrers sis anys, la presència de cançons en català només ha pujat del 5,8% al 7,6% a les emissores musicals. La programació d’artistes emergents en els principals festivals catalans ha augmentat 5 punts en els darrers quatre anys del 28% al 33%. El 34% dels cartells dels grans festivals d’estiu dels Països Catalans del 2024 han incorporat músics novells amb un o dos discos publicats. El 75% de les 20 cançons en català més reproduïdes del 2023 s’ha concentrat en quatre artistes emergents: The Tyets, Figa Flawas, Julieta i Mushka. La facturació global de la indústria catalana del directe del 2023 ha assolit la xifra rècord de 200 milions d’euros, un 7% més que l’exercici anterior. El sector, segons l'Anuari de la Música del 2024, ha superat amb escreix els danys de la pandèmia amb un gran augment d’espectadors (+23%) i menys en concerts (+3%). Els grans festivals dels Països Catalans han mantingut el públic (-2%) repartit entre grans esdeveniments de pop-rock i festes majors. La presència de dones als festivals s’ha equiparat al 45% del 2022 i s’han programat més artistes catalans (33%) i en català (18%). Les sales augmenten públic (+16%) i ofereixen un increment en la programació de concerts (+8%). Auditoris i teatres recuperen públic (+30%) i concerts (+6%), mentre que els circuits també creixen però no amb la mateixa dimensió. Un 45% de catalans ha anat a concerts el 2023, gairebé al mateix nivell del 2019, 39% dels quals ha anat a festivals i sobretot macrofestivals. L'escolta de música ha assolit la xifra més alta de la darrera dècada amb un 86% de catalans que escolten música de manera habitual. Les músiques urbanes s’han consolidat com el tercer estil més escoltat darrere del pop-rock i la cançó d’autor i melòdica. L’escolta de música en català ha crescut més de tres punts i per contra l’assistència a concerts en català ha reculat en una magnitud similar. Els segells catalans han mantingut la línia de creixement dels darrers anys (+5%) gràcies al repunt del format físic i la prevalença del mercat digital. La producció de discos de música en català ha caigut un 11%, però es manté per damunt del miler de títols publicats de la darrera dècada. Els discos del 2023 més escoltats a Spotify d’artistes dels Països Catalans han estat Morad (Reinsertado), Aitana (Alpha) i Rels B (Afrolova’23). Els discos del 2023 més escoltats en llengua catalana a Spotify han estat de The Tyets, Figa Flawas, Mushka, Julieta i 31FAM. Les cançons del 2023 més escoltades en català a Spotify han estat “Coti x coti” i “Olívia” de The Tyets i “La platja” d’Stay Homas + The Tyets. La inversió pública en música als Països Catalans el 2023 ha estat de 48 milions d’euros amb una crescuda del 22%. Després de la retallada de l’any 2022, la inversió de la Generalitat de Catalunya s’ha reactivat el 2023 amb un notable increment del 18%... [+ informació]