31 de juliol 2023

Un estudi de la Universitat Pompeu Fabra conclou que la creativitat lèxica dels infants i la dels parlants d’una llengua tenen patrons compartits amb unes altres 1.400 llengües

Un estudi liderat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) conclou que la creativitat lèxica dels infants i la del conjunt de parlants d’una llengua —que explica l’evolució històrica dels significats de les paraules—, segueixen patrons comuns. És la principal conclusió d’una recerca feta per la UPF amb la col·laboració de la Universitat de Toronto (Canadà), que també conclou que aquests patrons comuns són compartits per les comunitats de parlants de fins a 1.400 llengües diferents. Entre aquestes, l’estudi assenyala llengües com l'espanyol, el català, el basc, el gallec, l’alemany, el francès, el portuguès, l’holandès, el danès o el noruec, i també s’hi inclouen llengües d’altres parts del món com el swahili, l’àrab, i el xinès mandarí. L’equip de recerca ha fet servir models computacionals per analitzar la creativitat lèxica durant el procés de desenvolupament lingüístic dels infants i la del conjunt de la societat. Segons han detallat els autors de la Universitat Pompeu Fabra, aquests models computacionals estan entrenats per detectar quins factors intervenen sobre els diferents fenòmens lingüístics que poden explicar la creació de nous significats de les paraules... [+ informació]