09 de desembre 2022

Annie Ernaux reivindica el seu paper d'escriptora del «jo» en el discurs d'acceptació del Premi Nobel de Literatura 2022

«Per on començar? Aquesta pregunta, em vaig fer desenes de vegades davant de la pàgina en blanc. Com si hagués de trobar la frase, l'única, que em permetrà entrar a la redacció del llibre i eliminarà tots els dubtes alhora. Una mena de clau. Avui, per enfrontar-me a una situació que, passat l'estupor de l'esdeveniment, “de veritat em passa això? —la meva imaginació em presenta un temor creixent, és la mateixa necessitat que m'aclapara. Troba la frase que em doni la llibertat i la fermesa per parlar sense tremolar, en aquest lloc on em convides aquest vespre. Aquesta frase, no cal que la busqui gaire. Ella sorgeix. En tota la seva agudesa, la seva violència. Lapidari. Irrefutable. Va ser escrit fa seixanta anys al meu diari. Escriuré per venjar la meva raça... [+ informació]