25 de juliol 2016
Mig miler de centres educatius catalans volen fer el canvi per convertir-se en escoles innovadores del segle XXI
Durant els anys seixanta i setanta del segle passat, coincidint amb la fi del règim franquista i l'inici de l'anomenada Transició, va néixer el moviment per una escola catalana, nova, pública i, en els primers intents, fins i tot autogestionada. Una bona part d'aquell moviment el van encapçalar les escoles adscrites a l'Associació Rosa Sensat, quan Marta Mata hi anava al capdavant. Posteriorment, es van dividir els interessos —de la mateixa manera que es van dividir els interessos polítics entre socialistes i convergents— i mentre unes escoles van quedar sota el paraigua del moviment creat per Rosa Sensat, d'altres es van acostar al govern català liderat durant vint-i-tres anys per la desapareguda Convergència Democràtica de Catalunya i, mal que pesi esmentar-ho, pel personatge polític de l'ara qüestionat Jordi Pujol arran de les investigacions sobre tots els membres de la seva família. A inicis del segle XXI, i quan l'escola pública catalana ja és una realitat consolidada, amb la garantia de ser com demanava aquell moviment de fa gairebé cinquanta anys, ha crescut un nou clam per una Escola Nova 21. El projecte vol deixar enrere aquell model educatiu en què el mestre explica i els alumnes apunten i que les classes no siguin espais enfocats a ensenyar a superar exàmens. Passar, en definitiva, de memoritzar a comprendre... [+ informació]